Interview met Paul Paermentier, oprichter en ceo van Intercarro

“Mooie én vakkundig geplaatste tegels, dat is onze passie”

Intercarro is niet zomaar een tegelbedrijf. Het gaat om een echte familieonderneming, die sinds haar oprichting in 1974 een gestage groei heeft gekend. Stichter en bezieler Paul Paermentier liet zijn eenmanszaak in amper veertig jaar tijd uitgroeien tot een toonaangevende specialist in tegel- en vloerbekleding met maar liefst zeven toonzalen. Daarbij is hij altijd een bevoorrechte getuige geweest van de trends in de continu evoluerende tegelmarkt. Tijd voor een gesprek!

U hebt Intercarro opgericht in 1974. Hoe is het allemaal begonnen?

Paul Paermentier: We zijn erg klein begonnen. Ik heb de zaak opgericht samen met mijn vrouw Charlotte in een depot in Schaarbeek. We hadden in de begindagen amper drie man in dienst. Een van hen is al die tijd bij ons blijven werken en vertrekt dit jaar met brugpensioen.

We richtten ons aanvankelijk 100% op Italiaanse keramiek, die toen aan een opmars bezig was doorheen gans Europa. De keuze om op die trend in te spelen, bleek een schot in de roos. Intercarro was een instant succes. In 1977 zijn we gestart met de uitbouw van een toonzaal en een magazijn in Groot-Bijgaarden. De magazijnruimte bedraagt er intussen 12.000 vierkant meter en anno 2014 hebben we zeven toonzalen verspreid over Vlaanderen en Waver.

Intercarro Tegels

Ceo Paul Paermentier: «Vakmanschap is onze grote troef »

Wat waren de hoogtepunten tot nu toe?

Een belangrijke persoonlijke mijlpaal is dat mijn zoon en dochter in de jaren 2000 in de zaak zijn gekomen. Op die manier is de toekomst van Intercarro verzekerd en blijven we een echte familieonderneming. Daarnaast waren er natuurlijk ook verschillende professionele hoogtepunten. Zo kregen we in 2007 nog de Trends Gazellen Award voor de snelst groeiende firma in Vlaams-Brabant. En in Italië werden we verkozen tot beste verdeler en promotor van Italiaanse keramiek.

Als we spreken over realisaties, zijn we erg trots op de zwembadrestauratie van Villa Empain, het bekende art deco-pand in Brussel. Voor dit project hebben we samen met fabrikant Villeroy & Boch op maat gemaakte tegels aangeleverd, die de typische kleur en vorm hebben van de jaren 30-bouwstijl. Een andere mooie verwezenlijking is de vloer- en wandbekleding in het wellnesscomplex Waer Waters, waar we keramiek, natuursteen en hout gecombineerd hebben tot één mooi geheel.

Villa Empain

Intercarro leverde de art deco-tegels voor het zwembad van Villa Empain.

Hoe is jullie aanbod door de jaren heen geëvolueerd?

In de eerste vijfentwintig jaar van ons bestaan hebben we sterk ingezet op Italiaanse keramiek, omdat daar toen een grote vraag naar was. Denk daarbij aan de typische decoratieve keramiek met veel kleuren en tekeningen. Eind jaren 90 was die trend voorbij en zijn we geëvolueerd naar grotere formaten en de meer sobere mozaïek. Keramiek en faience maken nog altijd 80% uit van ons gamma, maar we hebben het aanbod verbreed en bieden ook Spaanse, Franse en Duitse tegels aan.

“Dankzij onze eigen transportdienst kunnen we elke klant vlot bedienen”

–       Paul Paermentier, ceo Intercarro

Een andere opvallende trend naast de evolutie richting grote en sobere tegels is de opgang van imitatieparkettegels. Tegels zijn almaar vaker een kopie van natuursteen of van hout, maar het verschil is amper te zien. En ze scoren natuurlijk een stuk beter op het vlak van duurzaamheid en onderhoud. Ten slotte heb je ook nog laminaat, fineerparket, meerlagenparket en vinyl, waarvoor we een unieke samenwerking met fabrikant Pergo hebben afgesloten.

Hoe onderscheidt Intercarro zich van andere tegelbedrijven?

Een grote troef is ons magazijn van 12.000 vierkante meter in Groot-Bijgaarden. Dit maakt dat we snel en flexibel kunnen leveren. Dat wordt nog versterkt door het feit dat we alle leveringen met onze eigen vrachtwagens afhandelen, en dat in heel België. Op die manier geniet elke klant dezelfde topservice. Zeker als je weet dat onze magazijnen open zijn van 7u ‘s ochtends tot 18u ’s avonds.

Tot slot is onze grootste troef misschien wel dat we uitsluitend met ervaren en opgeleide vakmensen samenwerken, die continu worden bijgeschoold. Ons motto is namelijk dat een mooie én vakkundig geplaatste tegel altijd de beste oplossing is op de lange termijn. Op die manier bouwen we een standvastige relatie op met onze klanten en dragen we een belangrijk steentje bij tot hun topinterieur.

 
0 replies

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.